بازاریابی محتوا چیست؟ 0 تا 100 مراحل، اجرا و نکات مهم

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی استراتژی برقراری ارتباط با مخاطبین است به گونه ای که با تولید و ترویج محتوای رایگان و ارزشمند اعتماد آنان را جلب کرده و با تمرکز بر مشتریان فعلی و بالقوه افزایش فروش را تضمین می کند.

به عبارت بهتر،‌ بازاریابی محتوایی در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که چگونه می توان از فضای مجازی به عنوان ابزاری ارزان و اثربخش برای خلق فرصت و سودآوری استفاده کرد. بازاریابی محتوا با اذعان به نقش آگاهی و دانش در جذب مشتریان، بر این موضوع تأکید دارد که هر شغلی برای افزایش فروش ناگزیر از تولید محتوای ارزشمند و اثربخش بوده و نباید از آن غفلت کند. درواقع، اگر فرایند جذب مشتری تا فروش را به چرخه ای تشبیه کنیم که از اجزای مختلف و متفاوتی تشکیل شده، موتور محرکه تمام اجزا، چیزی جز محتوا نیست؛ محتوایی ارزشمند که با جذب هنرمندانه و هوشمندانه کاربر، از او مشتری دائمی می سازد.

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا گاهی تولید و بازاریابی محتوا تا این حد سخت می شود؟ چرا وقتی که سعی می‌کنید بهترین محتوا را برای مخاطب خود تولید کنید و ساعت‌ها برای این کار زمان صرف می‌کنید باز هم گوگل شما را به بی کیفیتی مطالب متهم می‌کنند؟

عدم نتیجه‌گیری از محتوایی که تولید و روانه‌ی گوگل می‌شود  به عوامل مختلفی مثل بی‌توجهی به انتشار منظم مطالب یا عدم رعایت اصول بازاریابی محتوا برای دیده شدن آن بستگی دارد. به بازاریابی محتوا نمی‌توان مثل تعویض لوازم شخصی نظیر مسواک یا حوله نگاه کرد که هر سه ماه یا شش ماه یک بار باید به فکر عوض کردن آن‌ها باشیم؛ چون  انتشار محتوا و به روزرسانی سایت مثل این دست وسایل نیست که بخواهید چشم انتظار کهنگی و قدیمی شدن آن بنشینید تا یک مطلب تازه تر در سایت قرار دهید و به توجه و نظارت پیوسته‌ی متخصص تولید و بازاریابی محتوا نیاز دارد.

بلافاصله بعد از راه‌اندازی یک سایت و از همان اوایل که موتور فعالیتتان برای رو به راه کردن آن گرم است باید برای بازاریابی محتوا دست به کار شوید. این فرآیند دشوار نیست اما به مداومت و اصرار وبمستر نیاز دارد.

حقیقت بازاریابی محتوا در بازار امروز

بازاریابی محتوا رویکرد استراتژیکی برای تولید، انتشار و ویرایش منظم و اصولی مطالب است؛ به شرط آن که آن محتوا از دید مشتری ارزشمند تلقی شود و برای آن وقت صرف کند. این محتوا می‌تواند یک پست ساده در یک وب سایت میان‌رده یا حتی پایین‌رده باشد و یا پست‌هایی باشند که شما در قالب ویدیو، تصویر یا متن در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید. به زبانی دیگر تولید محتوای باکیفیت تنها راهی است که با استفاده از آن می توان مخاطب را برای بازدید از محتوا تازه در سایت ترغیب نمود. در چنین مواردی اصل وفاداری مشتری به برند مطرح می شود و برای مخاطبان ثابت و همیشگی لازم است حداقل یک پست یا مطلب در هفته تهیه و تنظیم شود و روی بازاریابی آن کار شود. این به روزرسانی و نظارت دائمی بر سایت هسته اعتماد بین شما و مشتری خواهد بود.

بازاریابی محتوا چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

حال شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که تفاوت بازاریابی محتوا با سایر روش های تبلیغات در چیست و چرا امروزه این روش طرفداران زیادی به دست آورده است؟ پاسخ به این سؤال تنها در یک جمله نهفته است: محتوا، سلطان قلمرو فروش است؛ پادشاهی که بدون واسطه در دسترس افراد قرار می گیرد و با اعتمادسازی، نظرها را به خود جلب می کند. این درحالی است که در تبلیغات به شیوه سنتی، فاکتور اصلی برقراری ارتباط، یعنی اعتماد، از بین رفته و مخاطب به سادگی قبل متقاعد نمی شود؛ درواقع با انبوه اطلاعات، خودش را صاحب نظر می داند و در مقام کارشناس، محصول شما را ارزیابی کرده و سپس تصمیم به خرید می گیرد. در اینجا محتوا در قالب یاریگری بی ادعا،‌ راهنمای مخاطب شده و او را در انتخاب کالای مورد نظر آزاد می گذارد.

برای موفقیت ملزم به بازاریابی محتوا هستیم!

بازاریابی محتوا با هر نوع تبلیغات ناپایدار و موقتی در فضای وب که معمولا دیربازده و پر از چون و چرا هستند تفاوت دارد. شرط بازاریابی محتوا در وهله‌ی اول تولید محتوایی است که مخاطب را به خود خیره کند و باعث شود و خود را وامدار دانشی بداند که در اختیار او قرار گرفته است. چنین محتوایی برای این که بتواند در طولانی‌مدت همچنان چشمگیر بماند و بازدیدکنندگان را جذب کند به فرآیند بازاریابی محتوا نیاز دارد.

3 دلیلی که باعث می‌شود هر کسب وکاری برای موفقیت خود ملزم به استفاده از بازاریابی محتوا باشد عبارتند از:

  1. شناخت مخاطبان: تا قبل از تعیین استراتژی‌های بازاریابی محتوا هر مطلب به صورت تصادفی و برای مخاطبانی تولید می‌شود که بر اساس بخت و اقبال و یک سری فاکتورهای خاص توسط گوگل هدایت می‌شود. اهمیت اصلی بازاریابی محتوا شناخت مخاطبان و نیازهای آن‌ها است که به فعالیت یک برند سمت و سو می‌دهد.
  2. آگاهی بخشی به مخاطبان: یک مطلب به خودی خود نمی‌تواند زبان باز کند و به مخاطب بگوید چه محتوایی در دل آن گنجانده شده است. بدین منظور به بازاریابی محتوا نیاز داریم تا همزمان با بازبینی مطالب از نظر رعایت اصول سئو به نشر و تبلیغ آن پرداخته شود.
  3. افزایش کیفیت بازدید از هر مطلب: به واسطه‌ی بازاریابی محتوا بازدید هر مطلب غنی می‌شود. به زبان ساده‌تر کاربر به جای چند ثانیه‌ی کوتاهی که مثلا قبلا برای تماشای تصاویر یک مطلب صرف می‌کرد زمان بیش‌تری اختصاص می‌دهد، مطلب را به اشتراک می‌گذارد، به تعامل می‌پردازد و به تبلیغ محتوای محبوب خود می‌پردازد.

متخصص تولید و بازاریابی محتوا چه کسی است؟

اصل بازاریابی محتوا اصل ارتباط مشتری با فروشنده یا عرضه‌کننده‌ی یک خدمت است. بازاریاب محتوا طی تلاشی بی‌وقفه می‌کوشد تا به مشتری آن محتوایی را ارائه دهد که به آگاهی او نسبت به محیط اطرافش بیفزاید. این تلاش معمولا بدون هیچ چشم‌داشتی صورت می‌گیرد و بسیاری از محتواهایی که در سطح وب می‌بینیم به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارند. آن چه که عاید هر سایت می‌شود وفاداری مشتری است که به مرور زمان می‌تواند به عنوان یک بازدیدکننده‌ی ثابت برای هر سایتی ارزش‌آفرین و درآمدزا باشد.

اگرچه بازاریابی محتوا به نظر ساده می‌رسد اما فرآیندی پرمشغله و مسئولیت‌زا است که نتیجه‌گیری از آن به تیمی قوی و کاربلد نیاز دارد. اگرچه بازاریابی محتوا در تمام نقاط کشور انجام می‌شود اما اگر بازاریابی محتوا در اصفهان هدف نهایی شما باشد متخصصان ما با شناختی که از بازار و مخاطبان هدف محدوده‌ دارند می‌توانند از راه تولید محتوای بهینه و معرفی آن به گوگل و مشتریان هدف کسب وکارتان را ارتقا دهند.

بازاریابی محتوا در بازار پررقابتی که هجوم برندها و کسب وکارهای مختلف نفس کشیدن و زنده ماندن را در این شرایط دشوار می‌کند امری مهم و حیاتی است. به صورت متوسط هر برند در بدو فعالیت خود با انبوهی از نام و نشان‌های رقیب رو به رو می‌شود که از مدت‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و با معرفی خود به گوگل جا پای خود را محکم و محکم‌تر نموده‌اند.
بازاریابی محتوا به هر برند یا کسب وکار کمک می‌کند تا با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش آگاهی‌بخشی به مشتریان و به موازات آن افزایش درآمد و فروش همزمان با یک تیر نه دو نشان، بلکه چند نشان را بزنید!

بازاریابی محتوا؛ به نام مخاطب و به کام مخاطب!

بازاریابی محتوا بر خلاف تبلیغاتی که برای افزایش بازدید هر مطلب به هر قیمتی انجام می‌شود کاملا به نفع مخاطب و طبق ذائقه‌ی او می‌باشد. طی تبلیغات کاربر با کلیدواژه‌های گول‌زننده به سمت سایت یا صفحه اجتماعی هدایت می‌شود و ناگهان یک مشت تبلیغاتی که حتی لحظه ای نسبت به دیدن عنوان آن ها هم کنجکاو نبوده است روی سرش خراب می‌شود. این در حالی است که بازاریابی محتوا طی فرآیندی کاملا متفاوت محتوا را در گوگل رشد می‌دهد و هر کاربر را به محتوای تولید شده وفادار می‌سازد.

بازاریابی محتوایی برای سایت کسب و کار

به همین دلیل است که امروزه تولید محتوا ، بازاریابی محتوایی و تدوین استراتژی مناسب از دغدغه های اصلی پیش روی صاحبان کسب و کارهای موفق محسوب شده و چگونگی تولید محتوای کارآمد و اثربخش را به یکی دیگر از عرصه های رقابتی مشاغل تبدیل کرده است. نکته قابل توجه برای موفقیت در این مسیر این است که بازاریابی محتوا به برنامه‌ ریزی هوشمندانه و هدفمند بیش از هر چیز دیگر نیازمند است.

گروه تولید محتوای راسا با بیش از نیم دهه تجربه و سلسله مقالات مرتبط، یاریگر شما در این مسیر بوده و به شما کمک می کند با صرف کم ترین هزینه و زمان،‌ با اصول تولید محتوا آشنا شده و کسب و کارتان را سکه می کند.

بازاریابی محتوا در اصفهان

کسب وکارهای سنتی و مدرن ترجیح می‌دهند پیش از این که به بازار هدف خود برسند اطراف و حومه‌ی محل زندگی خود را بشناسند و اولین قدم‌ها را در شهر و محل زندگی خود بردارند. چنین رویکردی برای تجارت‌های سنتی که به تازگی به دنیای فعالیت‌های آنلاین روی آورده‌اند طبیعی است. شروع بازاریابی از همان نقطه‌ای که در آن زندگی می‌کنید باعث می‌شود قبل از این که به گسترش کسب وکار فراتر از موقعیت جغرافیایی خود بپردازید اطرافتان را به تسخیر درآورید.

خدمات بازاریابی ما محتوا در اصفهان اگرچه به صورت گسترده و برای هر کسب وکاری در نقطه به نقطه‌ی کشور در دسترس است اما فعالان حوزه‌ی تجارت آنلاین در اصفهان می‌توانند بعد از مشاوره‌ی با ما، بهترین خدمات بازاریابی و تولید محتوا را دریافت کنند و از خدمات ویژه‌ی ما بهره‌مند شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *